Er zijn veel mogelijkheden voor het organiseren van online werkbijeenkomsten. Begin vooral eenvoudig, met tools die gratis zijn en makkelijk te gebruiken. Goede platforms voor online bijeenkomsten zijn MS Teams en Zoom. Het platform kan je zien als de locatie waar je ruimte(n) reserveert voor je bijeenkomst. Als je een online werkbijeenkomst gaat organiseren begin dan met de 10 principes van zinvolle bijeenkomsten nog eens te lezen. Die gelden net zo goed voor online bijeenkomsten.
Net als in een off line bijeenkomst heb je een ‘zaalinrichting’ nodig, met een bepaalde opstelling en met tools. Voor een interactieve bijeenkomst, waarin je samen iets uitzoekt heb je tools nodig waarmee deelnemers hun input kunnen verzamelen in een overzicht dat je ook online kunt delen. Overzichten waarin je gezamenlijk de puzzelstukjes verzamelt en de puzzel legt. Denk aan:
Daarvoor heb je een online ‘muur’ nodig waar deelnemers allemaal op kunnen werken. Meer daarover vind je bij Tools
IBij voorkeur ontwerp je een bijeenkomst, en de plaats daarvan in het grotere proces, samen met een onderzoeksteam, ook wel design team, voorbereidingsgroep, begeleidingsgroep, of planningsgroep genoemd. In een online actieonderzoek is dit extra belangijk, omdat alleen de opdrachtgever en de mensen die het moeten gaan doen kunnen aangeven wat er nog zinvol en haalbaar is.
Het uitnodigingsproces is voor online activiteiten nog belangrijker. Veel mensen hebben (soms onbewust) angst dat ze iets fout doen met de techniek. Maak deelname daarom zo eenvoudig mogelijk en stel mensen op hun gemak. Bijvoorbeeld: Je hoeft alleen maar op deze link te klikken.
Het uitnodigingsproces is voor online activiteiten nog belangrijker. Veel mensen hebben (soms onbewust) angst dat ze iets fout doen met de techniek. Maak deelname daarom zo eenvoudig mogelijk en stel mensen op hun gemak. Bijvoorbeeld: Je hoeft alleen maar op deze link te klikken.