In een member check toetsen de gebruikers of de uitkomsten van een onderzoek relevant, correct, volledig genoeg en bruikbaar zijn. Gedurende een actieonderzoek houd je regelmatig member checks, om je proces te evalueren en bij te stellen.
Als je actieonderzoek op afstand moet doen is een member check extra belangrijk Het is misschien nog de enige manier om een grote groep belanghebbenden bij je onderzoek te betrekken en daarmee eigenaarschap te creëren.
De eenvoudigste manier is om de uitkomsten per email te versturen en te vragen om feedback. Er is dan geen gelegenheid voor belanghebbenden om te bespreken wat de uitkomsten betekenen en wat je er mee kunt (of niet).
Je kunt om feedback vragen door een online een overzicht klaar te zetten met de resultaten. Je nodigt mensen via email uit om de resultaten te bekijken en hun reacties op een gezamenlijk online bord of document te noteren waar alle deelnemers toegang toe hebben. Bijvoorbeeld in Google sheets, Trello bord, of Miro bord. Daarin kun je al een bepaald format klaar zetten om reacties te ordenen. Je kunt ook vragen of men reacties alvast wil noteren voor zichzelf en dan een online werkbijeenomst organiseren om de bevindingen te delen en te interpreteren.
Net als in een offline werkplaats organiseer je werkronden. De bedoeling is dat iedereen die dat wil zijn of haar bijdrage zo goed mogelijk kan leveren. Een werkronde kan er zo uitzien:
Zie ook de pagina online bijeenkomsten organiseren
Het uitnodigingsproces is voor online activiteiten nog belangrijker. Veel mensen hebben (soms onbewust) angst dat ze iets fout doen met de techniek. Maak deelname daarom zo eenvoudig mogelijk en stel mensen op hun gemak. Bijvoorbeeld: Je hoeft alleen maar op deze link te klikken.